fredag 10. januar 2014

Familiens interesser: Del 1. Min samboer og kart

Ingen av dere har etterspurt personlig preg på bloggen. Jeg føler dette likevel er sentralt. Derfor velger jeg nå å presentere noen spesielle interesser innenfor min familie. For å illustrere dette tar jeg i bruk noen gamle bilder fra facebook. For de av dere som faktisk er mine venner på facebook, vil ikke dette innlegget komme som en overraskelse , da dere allerede har stiftet bekjentskap med fotoalbumene på facebook. For andre lesere (f.eks den savnede leseren fra India ) vil dette være med på å forsterke vårt allerede sterke bånd.

Min samboer liker kart, og er særdeles dyktig når det kommer til bruk av dette verktøyet. Dette kom tydelig fram under vår tur til

 Roma i 2010 :
steike for et kart
Dette bildet er det første i en lang rekke tatt på denne turen. Her er min samboer noe satt ut av det flotte kartet i stor størrelse. Slike finnes det ikke mange av i Bergen gitt.
Her er han foran en litt annen type , som også ser ut til å falle i smak.




Vi gikk raskt til innkjøp av egen kartbok. Denne var magisk å ha når det var stor avstand mellom de store kartene.




Bruk av kart på circus massimo. en nokså imponerende gressflekk i stor størrelse, som før var en veddeløpsbane .



Et tilsynelatende komplisert kart som ser ut til å vise det samme 3 ganger. For det erfarne øyet var det imidlertid en lek.


Kartbruk på hotellet :

Når man så kommer tilbake til hotellrommet er det for en god kartbruker obligatorisk å ta fram kartboken
Deretter gjelder det å peke på stedene man har vært. 

DER var vi !


Peking er også viktig på de store kartene. Dette indikerer at man har peiling på hvor man er og hvor man skal.





Ferden gikk selvfølgelig også  til Colosseum. Her er samboer i full gang med å evaluere oversiktskartet. farger og streker er en fryd for øyet
Kartbruk ved Piazza del Quirinale. Ikke bare et flott sted til bruk av kart. Her ble vi imidlertid ikke hengende og dvele . Til det var navnet for komplisert.



Det sies at man velger en samboer som ligner sin far. Dette trodde jeg var bare tullball, inntil jeg en dag fikk en åpenbaring, som dette bildet fra Krakow illustrerer:  Min far har alltid også likt kart!!! I forgrunnen sees min mor og en due :


ABORETET:
Så legger jeg ut noen vakre bilder fra en dag i Aboretet. I Aboretet har de masse kart, pluss en egen natursti, som gjorde samboeren ekstatisk
Jippii natursti !!!
Det ble også litt tid til litt peking :
peke peke
SE!!! ET kart over rhododendron!!!
Her er vi nesten utenfor kartet. En kartbruker snur alltid før en havner utenfor kartet. Det er essensielt å holde seg innenfor kartet, slik at man er dørgende sikker på at man er hvor man er
Tilslutt noen bilder fra gårsdagens tur på Vestkanten kjøpesenter . Gleden var stor da man oppdaget dette kartet. Imidlertid viste gleden seg å være kortvarig, da dette kun viste en etasje.
bittebittelitt skuffet..?
Heldigvis finnes det flere kart av annet kaliber. I bakgrunnen ser vi vår felles sønn , som forsøker å stikke av













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar