mandag 3. februar 2014

Menn og kvinner, tegning og tullball

Som jeg skrev i forrige innlegg har jeg pga ymse grunner begynt å tegne istedet for å legge ut bilder denne uken. Jeg vil forøvrig igjen rette en stor takk til tegnehanne som er en genial kilde til uhørt masse inspirasjon.

I dette innlegget vil jeg gå litt mer inn på forholdet mellom meg og min samboer. Hemmeligheten med å blogge er jo å gi akkurat nok til at leseren får lyst til å vite mer. Derfor har jeg også valgt å fortelle litt om meg og min samboers kommunikasjon, og hva vi egentlig jobber med i hverdagen.

Jeg husker en gang at jeg begynte å lese i en bok som heter "Menn er fra mars. Kvinner er fra Venus". Denne boken gav meg noen bekreftende aha-opplevelser i henhold til forskjellen mellom mann og kvinne. Ikke at boken var skrekkelig god lesning egentlig, for jeg kan ikke huske noen detaljer. Jeg tenkte imidlertid at det var en fin ting å ha med i dette innlegget. Så kan dere lesere også få bekreftet at jeg faktisk leser bøker...
Nuvel... tilbake til forskjellen mellom mann og kvinne. En del forskjeller er jo innlysende, f.eks når det gjelder behåring, genitalia, hormoner etc, men når det gjelder resonnement og tankesett, så har jeg oppdaget noen vesentlige forskjeller med tanke på meg selv og min samboer. Nå kan det jo tenkes at påstanden min er svak, og at dette burde underbygges av at jeg er en typisk kvinne og han er en typisk mann, noe som jo i og for seg er riv ruskende galt. Samfunnet i dag er jo basert på mangfold og ikke stereotypier. En kvinne kan være litt mann og en mann litt kvinne osv...  Altså kan det knapt trekkes noen slutninger her. Når det er sagt så er min samboer og jeg av og til så merkbart forskjellige at jeg tenker at han er fra en annen planet, selv om jeg vet at dette neppe er et faktum.

På tross av våre forskjeller har vi et utmerket forhold . F.eks har vi en finfin balanse når det gjelder kommunikasjon. Min samboer er hva man kan kalle en god lytter. Det vil si at han som regel sitter stille og hører når jeg snakker. Jeg er svært fornøyd med denne balansen. Det hender imidlertid av og til at jeg er usikker på om han får med seg alle detaljene og nyansene når jeg forteller noe .


















Kommunikasjonen går altså som smurt så lenge den ikke er så mye basert på dialog. Av og til har min samboer vanskelig for å svare på direkte spørsmål, da han ofte vurderer spørsmålene som umulige, og tenker at han svarer feil uansett. Dette leder ham ofte i en rådløs tilstand, hvor han ikke klarer å produsere annet enn små stønn. Dette leder meg inn i en liten frustrasjonsboble. Jeg må innrømme at jeg i slike frustrerte øyeblikk av og til i et mentalt bilde sidestiller min samboer med en grønnsak.






Det hender av og til at min samboer responderer i hele setninger, men i visse tilfeller er dette muligens verre enn de gangene han ikke velger å svare ......



Tiltross for at jeg av og til blir oppgitt, så må det kunne sies at vi som par utfyller hverandre samtidig som vi har enkelte ting til felles. Vi har f.eks litt spesielle jobber begge to, og sammen er vi dynamitt. Dette gjør nemlig at vi lett kommer i snakk med folk ute på byen. Jeg jobber nå som tegnspråktolk, noe som ser ut til å fenge berusede mennesker. 


Nå vil mange av mine kollegaer være fristet til å gi meg deng pga. bruken av ordet "døvetolk". Det er nemlig ingen av oss som er "døvetolker". Vi er tegnspråktolker, men resten av samfunnet ser likevel ut til å oftest bruke ordet "døvetolk", noe vi egentlig hater bittelitt.  Det er imidlertid en kjensgjerning at en lang diskusjon rundt dette temaet sjelden bærer frukter når man diskuterer med øl involvert. Mest sannsynligvis ville en diskusjon rundt temaet frembringe følgende reaksjon:


...Og når vi nå først nevner bruken av ordet "døvetolk", så er det med nærmere ettertanke  ikke så merkelig at folk bruker ordet døvetolk. Nylig var jo avisene fulle av ordet pga "døvetolken" i Mandelas minnesermoni. Således kan det jo tenkes at media har påvirket enda flere til å bruke akkurat dette ordet. Smekk på pung til alle i media for dette !! 


 Det viste seg imidlertid at mannen i minnesermonien egentlig bare var hyrt inn til å lage ballongdyr, så han er unnskyldt.

translator





Min samboes yrke er krematør. Dette hever ofte stemningen flere hakk.





Det er imidlertid ikke alltid at yrket krematør er en kilde til fruktbar diskusjon. Av og til skjer dette:














1 kommentar: