lørdag 18. april 2020

I am back !

Dere kan tro jeg ble sjokkert over egen inaktivitet da jeg oppdaget at jeg ikke hadde blogget siden oktober 2016. Kanskje er det noen av mine trofaste lesere som har savnet meg såpass mye , at de har grått en skvett de siste årene? Jeg regner ikke dette som usannsynlig. Jeg tror faktisk at jeg hadde påbegynt min vei opp til bloggtoppen , da jeg plutselig stoppet å skrive helt fullstendig uten forvarsel.

Jeg innser jo at jeg gjorde noe dumt her. Det viser seg nemlig at det ikke er når man er på vei mot toppen at man skal gi seg. .. Det er når man faktisk er på toppen .Et annet aspekt er at man ikke bare kan slutte å blogge sånn uten videre. Det er viktig å kunngjøre slike avgjørelser : "Nå skal jeg slutte å blogge fordi....". Kjempeviktig å definere! Dette gir leserne svar , samtidig som de vil håpe at du e vil komme tilbake om en uke eller to. Derfor velger jeg nå å kunngjøre at jeg har bestemt meg for å skrive et nytt blogginnlegg igjen . Om dette blir det siste eller det første av mange gjenstår og se. Jeg vil i såfall kunngjøre det senere.

Jeg tenkte jeg skulle skrive litt hva som har skjedd siden sist. Det er viktig å oppdatere leserne sine, og derfor tar jeg en kjapp runde på begivenheter de siste 3,5 årene.

Først følger jeg opp noen av sakene jeg tidligere har hatt på bloggen :

Nytt sted å bo:

Jeg oppdaget at mitt siste innlegg handlet om å gå på visning. Denne gledelige perioden er nå over , og vi er trygt forankret i nytt hus . Jeg skulle jo selvfølgelig ha tatt dere alle med på min reise i oppussingens verden, men denne delen har dere nå gått glipp av. Jeg kunne ha tatt dere med på en spennende reise. Det beste i denne perioden var å innse at det finnes uendelig versjoner av fargen hvit. Enkelte farger passer ikke sammen i det hele tatt, og hvit kan bli gul osv. Dette skapte forvirring fra vårt første besøk i malerbutikken . Hvit var plutselig ikke bare hvit lengre. Det ble komplisert. Vi brukte tid på denne prosessen. Jeg ønsker ikke å utdype dette mer. Lover å komme tilbake til fargetips ved et senere innlegg om noen år.

Mannen :

Et av mine siste innlegg handlet ikke om samboeren, som jeg også liker å kalle det samme. Det handlet om fjellet "Mannen" som vi ventet på skulle rase . Det var en lang og spennende periode med direktesendt tv med snø på . Det kunne være vanskelig å få øye på mannen , men alt var direkte. Slik så det ut da:



Det skulle gå lang tid , men så i september 2019 raste endelig veslemannen. Det var kanskje litt skuffende at det her var den vesle og ikke den store mannen som raste ut , men du verden for en folkefest det likevel var.




Så er det på tide å ta fatt på dagens nåværende utvikling :


Koronaviruset og min nye digitale hverdag: 
Den siste tiden har et virus spredt seg over hele verden . Det er mulig noen av mine lesere har fått med seg dette . En konsekvens av dette er at jeg siste ukene har hatt hjemmekontor samt har måttet ta i bruk digitale løsninger i min arbeidshverdag . Noe av det beste med dette er at du får mulighet til å se deg selv mye mer i løpet av dagen om du ønsker det . Før du går inn på alle videokonferanser kan du nemlig nyte synet av deg selv på skjermen . Ellers kan du også ved å bruke spesielle funksjoner se ditt eget ansikt ved siden av alle andre . Dette gir et flott sammenligningsgrunnlag i henhold til farge på hudtone, glød i huden, glans i håret , antall rynker på deg vs andre deltagere etc. jeg har imidlertid lagt merke til at det er noe feil med kameraet mitt. Det gir ikke alltid en fullstendig riktig refleksjon av hvordan jeg ser meg selv.


Det er imidlertid klart at digitale løsninger åpner en ny verden for de fleste


Jeg leser det meste av nyheter for tiden. Jeg har en teori om at økt lesing av nyheter gir bredere perspektiv på sikt. Noen har sagt til meg at jeg leser alt fordi jeg føler meg usikker , og i bunn er en kontrollfreak som tror at økt informasjon er økt trygghet i denne nåværende situasjonen.. Dette stemmer overhodet ikke , og personen som sa dette er en uvitende sjarlatan. Jeg har forøvrig alltid kontroll.

 I disse tider fokuserer avisene en god del på Koronaviruset , noe som selvfølgelig er naturlig. En periode hadde til og med hånden til Erna fått korona.




Det viste seg imidlertid at det var en mann som hadde fått koronaviruset, og ikke hånden . Jeg synes dette var en noe misvisende nyhet.


Jeg har også lagt merke til at avisene liker å bruke forskjellig størrelse på skriften sin . Jeg tenkte at dette var noe jeg burde gjøre på bloggen også . Dessverre ser det ut til at jeg kun kan velge en skriftstørrelse . 
Til tider har dette en ganske effektiv effekt på meg ved at jeg sikkert trykker på de riktige tingene. Dvs tingene som avisene ønsker at jeg skal trykke på..


Og sånn apropos barn som har foreldre med hjemmekontor etc.. Skoler og barnehager er jo stengt , og da blir vi foreldre lærere og barnehagepedagoger og alt mulig . Første uken jeg hadde hjemmekontor fikk jeg se noen lykkelige foreldre på tv som fortalte om sin nye hverdag: 




Dette fikk meg til å tenke at vi muligens kanskje hadde valgt feil strategi




Men kun et øyeblikk . Slike tider har fått meg til å innse at digital kompetanse er en grunnleggende kunnskap for barn . Dessuten er det et faktum. Jeg sier som en velkjent president en gang så fint sa det  : "Jeg tar aldri feil".


Hårfrisyre

En del av leserne , ihvertfall to eller tre spurte for noen år siden hvilken hårfrisyre jeg foretrakk mest. De henviste da til mitt tidligere innlegg hvor jeg viste eksempler på stilige hårfrisyrer.


 Eksempel 1:
en smekker frisyre til dagene du har litt dårlig tid, men vil se smashing ut
Hvordan få frisyren?
Samle alt håret. Tre det gjennom en strikk.

Eksempel 2:

Frisyren for deg som liker den litt "tilfeldige looken"
Hvordan få frisyren?
Tidligere anbefalte jeg å få halsbetennelse og gni hodet flere runder mot madrassen. Det viser seg imidlertid at en viss tid med hjemmekontor og alenetid, kan bidra til å skaffe seg den riktige looken. 

Dette er også frisyren for deg som ikke nødvendigvis tenker at det er en fin frisyre. Det er ingen som ser bakhodet ditt lenger . Dermed trenger man ikke tenke på å gre det bak heller. Dere vil bli forbauset over hvor fort det går å etablere denne stilen. Det hjelper også at frisøren er stengt.



Etter innlegget om hårfrisyrer mistet jeg litt futten, og tegnet  dette fornøyde neshornet :



Tilslutt noen ord om min nåværende helse :

Vondt bak kneet :

Jeg har litt vondt bak kneet . Jeg tror jeg strakk det litt i dag. Dette vil nok bli en utfordring når jeg skal gå opp og ned trappene de nærmeste dagene.


Hvilken frisyre er det du bruker mest for tiden? Venter du fremdeles på at den store mannen også skal rase ? Har du noen gang fått en strekk bak kneet ?





1 kommentar:

  1. Fornøyelig å lese om livet ditt i disse koronatider. Jeg har gleden av å ha kort, stritt hår så jeg klarer ikke å oppnå den lekre frisyren du har opparbeidet deg den siste tiden. Men kanskje snart! Krysser fingrene. Jeg har ikke vondt bak kneet mitt, men jeg strekker meg ikke så langt om dagene.

    SvarSlett