tirsdag 8. oktober 2013

Viktige punkter å huske når en skriver blogg

Jeg har vært inne på noen av Norges mest leste blogger for å hente viktige tips og inspirasjon( http://blogglisten.no/ ) Så langt har jeg notert meg følgende punkter:

1. Næringsinntak .
 I løpet av min korte saumfaring på nettet har jeg funnet ut at veldig mange poster bilder av maten sin. Det holder altså ikke med litt ussel skalldyrsalat her og der. Nei, her må man la leserne få innblikk i hverdagen sin, for på denne måten å skape ytterligere nærhet mellom blogger og leser. Det er viktig at maten er sunn og at den er flott å se på. Matens videre vei gjennom systemet og utgang, ser ikke ut til å være av interesse. 

2. Interiør. 
Det er viktig med bilder av hjemmet, kanskje med seg selv sittende henslengt i en sofa. Hvitt ser ut til å være en trend. 

3. Barn.
 De som har barn viser disse av varierende grad. Noen legger vekt på at barna skal være blide. Det er altså viktig at barna har et troverdig smil. Gjerne fotografer et "klemmeøyeblikk", hvor hele familien tar del. Flere understreker bevissthet rundt å legge ut bilder av barna, og skjermer de sådan. Da er det legitimt med bakhoder, men likevel vise at dette er en lykkelig familiestund. På bilder med flere barn og flere bakhoder, kan det være greit å påpeke hvilket barn som er sitt.

4. Trening .
 Et gruelig viktig punkt. Flere blogger handler kun om dette temaet, og det ser ut til å være et tema flere synes fenger. Noen legger ut bilder av seg selv som løper, hvor de ser uforskammet spreke ut. Dette forutsetter at man gjerne har en ekstra person med til å ta bildet. Jeg tenker nok at det å selv ta bilder samtidig som man løper kan vise seg å være komplisert. Noen velger også å fokusere på selve treningstøyet, og forklarer hva slags type tøy som er hensiktsmessig å trene i. Mulig litt snikreklame riktignok, men for all del vettugt... om man skal høre på ekspertene ...altså de som trener..(Her kan jeg ikke hamre inn noen synspunkter, da min treningskarriere er litt på hold/vent...)

5. Mannen 
 Er med , men ser ikke ut til å være kritisk viktig. Det er imidlertid greit å snike ham inn på bilder i ny og ne.

6. Klær, sminke og accecories ...accecoaire !"/(&!(¤&(!/¤&!/( tilleggspynt...
Nok et viktig tema, og igjen er flere forskjellige metoder tatt i bruk. Noen bruker film som et virkemiddel og filmer seg selv samtidig som de tar på sminke. Det å filme seg selv ta av og på klær, ser imidlertid ikke ut til å være like populært. Her er det mest bruk av bilder....Kjedelig nok..  Av og til kan man se bilder av bare klærne uten å se snurten av en person ,men da gjerne fint "dandert" eller hengende på en kleshenger. Vanligvis er det bilder av klærne når vedkommende har dem på. Det ser ut til å være viktig at vedkommende som har klærne på ser fornøyd ut. Jeg finner ingen bilder med kommentarer som: "denne treningsgenseren så ut som en gammel og ekkel potetsekk, og jeg returnerte den derfor" . eller: " Buksen var for liten. Det er derfor smekken er åpen på bildet". De fleste ser nokså fine og fornøyde ut i sine antrekk.

Mye å ta tak i altså. Jeg tar gjerne imot ytterligere tips


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar